Van 25 maart tot 28 maart was de jaarlijkse HEUG Alliance, dit keer in Salt Lake City. Met 3200 deelnemers was de conferentie niet zo heel druk bezocht, maar wel weer de moeite waard. Oracle liet uiteraard zien hoe ver ze al zijn met hun strategie om alles in de cloud te gaan doen. Hun productportfolio wordt ieder jaar breder. Nieuw is nu ook dat ze de complete eigen versie van Campus Solutions kunnen ‘oppakken en in de cloud plaatsen’, zodat je je geen zorgen meer hoeft te maken over infrastructuur en platform.
Tijdens de conferentie werden ook de eerste onderdelen van de cloud-opvolger van Campus Solutions, Student Management, getoond. Die zien er al verrassend goed werkend uit. Maar het zal toch nog wel minimaal 3 jaar duren, voor de complete functionaliteit uit CS in de cloud beschikbaar is.
Ook rond Campus Solutions gebeurt nog veel, hoewel al te merken is dat de meeste aandacht en ontwikkelaars naar de cloud zijn verplaatst. Campus Solutions 9.2 en PeopleTools 8.XX blijven nog zeker 10 jaar bestaan en Oracle belooft er ook in te blijven investeren. Voorbeelden zijn het aanpassen van de klassieke administratieve schermen naar ‘Classic Plus’, waardoor ze qua look & feel beter aansluiten bij de Fluid-schermen. Ook zijn er nieuwe verbeteringen in Activity Guides, Pivot Grids en Analytics, Workflow en formulieren, Event Management (maatwerk netjes buiten de kern plaatsen), vastleggen van biografische gegevens en uitgebreide zoekmogelijkheden. Er komt ook functionaliteit, ‘Page and Field Configurator’, waarmee velden op pagina’s onzichtbaar kunnen worden gemaakt. Dat kunnen we in gaan zetten om privacy-gevoelige gegevens alleen voor bepaalde rollen zichtbaar te laten zijn.
Een interessante ontwikkeling is ook de Chatbot-functionaliteit van Oracle Cloud: daarmee heeft het bedrijfje IntraSee een chat-interface naar Campus Solutions ontwikkeld, waarmee studenten middels het stellen van simpele vragen, een overzicht kunnen krijgen van hun resultaten of zich aanmelden voor vakken. En dat kan ook door in het Nederlands gesproken vragen te stellen aan je telefoon.
Vanuit de SaNS-instellingen werden ook weer enkele presentaties verzorgd: Jeroen Eggink en Christien Krens over de Fluid selfservice pagina’s voor studenten bij de HvA en Mark van der Molen en Carolien ten Oever over de bijna oneindige mogelijkheden om workcenters vorm te geven en te gebruiken.